zondag, mei 06, 2012

Gemeentehuis Maldegem

De gemeenten van Vlaanderen krijgen steeds meer bevoegdheden wat de uitbreiding van de bestaande gemeentehuizen noodzakelijk maakt. Dikwijls zijn deze gebouwen beschermde monumenten wat de opdracht van de architect boeiend maakt maar daarom niet gemakkelijk. Goede ontwerpers hebben het in zich om dan nog een stap verder te gaan.
Vandaag werd ik bij het bezoek van de opening van het gemeentehuis van Maldegem een stukje blijer. Ik vind het de opdracht van openbare besturen om voor kwaliteit te gaan. Wat een kleine gemeenschap als Maldegem hier in z'n centrum gerealiseerd heeft is minstens dat.

Ik vind het ontwerp van van Lens.Ass architects zeer sterk, boeiend en bescheiden tegelijk. Het heeft eerbied voor het bestaande monument, het versterkt het zelfs, zonder zelf aan karakter te ontbreken. Bovendien creƫert het boeiende openbare ruimtes en probeert het keuzes uit het verleden harmonieus te herstellen.

Bij m'n rondgang door het gebouw en een kleine wandeling door het centrum ontwaarde ik een terechte fierheid bij de Maldegemnaar. Het " 't es toch schuune' sterkte me in de overtuiging dat je 'het publiek' nooit mag onderschatten, kwaliteit erkent iedereen.


















nog meer foto's

Geen opmerkingen: